
Digitálne mesto
23. novembra 2015Beamvertising na Divadelnej Nitre
23. novembra 2015Vzniku každého diela predchádza určitá cesta. Väčšinou sa tento proces nazýva tvorba alebo proces tvorby. Je to činnosť umelca, tvorcu, smerujúca k nejakému cieľu. Výsledkom je umelecké dielo, v akejkoľvek podobe alebo forme. Proces vzniku je neoddeliteľnou súčasťou diela, napriek tomu sa koncepcia výstavy V procese zameriava na oddelenie procesu tvorby od výsledku. Mnoho umelcov často spomína, že cesta, vznik diela je pre nich mnoho krát dôležitejšia ako samotná umelecké dielo. V tomto duchu vznikala aj myšlienka výstavy V procese, ktorá mapuje proces vzniku diela, alebo jednoducho vytrháva nedokončené diela z ateliéru umelca a zasadzuje ho do prostredia Nitrianskej galérie.
Koncept výstavy V procese sa zameriava na vznik a vzťahuje pozornosť k procesu tvorby. Cieľ, výsledok procesu vzniku, sa stáva nepodstatným a utajeným, dielom sa stáva proces, ako dielo vznikalo. Forma sprostredkovania však musí byť uchopiteľná, schopná prezentácie, nielen verbálne či písomne, ale aj obrazovo. Výstava sa preto skladá z videí, objektov, artefaktov, poznámok. Jedná sa o formu určitej dokumentácie čo najpútavejšou formou. Výber sa snaží zaujať diváka vizuálne i obsahovo. Väčšinou ale dokumentácia vzniku zostáva v pozadí, preto mnoho možno veľmi zaujímavých procesov vzniku zostáva navždy len v podobe určitých legiend.
Väčšine malieb predchádza množstvo skíc, takýmto prístupom sa na výstave prezentuje Zoltán Agócz. Práca zobrazuje proces zozbierania portrétov náhodných, neznámych ľudí, ktorých autor stretáva v autobusoch, vlakoch a na iných verejných miestach. Ide o tvorenie akéhosi vlastného cestovného denníka, kde „zbieranie“ tvári predstavuje typ neškodného voayerizmu, kde sa nič netušiaci ľudia stávajú objektom autorovho pozorovania. Názov a forma práce odkazuje na manipuláciu najviac propagovaného a zároveň legálneho voayerizmu najznámejšej sociálnej siete. Dáša Klapitová sa prezentuje dielom evokujúcim skice, ako podklady maľby na stenu či plátno pomocou projektoru. Tento dojem, je však zavádzajúci, pretože v skutočnosti toto dielo dokumentuje jej pedagogickú prácu s deťmi na keramickom krúžku, ktorý sa odohrával v priestoroch kuchyne. Tento priestor sa divákovi postupne odhaľuje za sprievodu, autentického hluku detí z tohto prostredia. Kým Dáša Klapitová venujúca sa prevažne maľbe zvolila digitálnu formu, Lukáš Matejka a Štefan Oliš, venujúci sa prevažne intermediálnym a digitálnym výtvarným formám vo výbere prezentujú tradičnejšie výtvarné formy, ako objekt a maľba. Objekt Lukáša Matejku do témy procesu vťahuje priamo inštitúciu Nitrianskej galérie. Štefan Oliš, zároveň dokumentuje dielo Trestať a dozerať, ktorý predznamenáva podobný dokumetaristický prístup Alžbety Harry Gavendovej. Klasické making of video z natáčania slovenskej rozprávky je tak prenesené do priestorov galérie, ako výtvarné dielo a prepája tak filmovú reč a výtvarné vizuálne umenie. Celkový obraz výstavy uzatvára autorka Gabriela Zigová, ktorá zobrazuje rozpracovanosť diela Gaze, ktoré rieši podobne ako Zoltán Agócz vzťah medzi cudzími ľuďmi, a istý voayerizmus spojený s pohľadom.
Snahou tohto kurátorského projektu bolo zároveň pospájať práce umelcov tradičných foriem, ako maľba s dielami digitálnych technológií videa a filmu. Vzniká tak v súčasnosti typická intermediálna previazanosť, ktorú aj samotní autori uplatňujú vo svojej tvorbe.































