kreatívny priemysel

Kultúrna a kreatívna ekonomika je prirodzeným prostredím pre inovatívne myšlienky a rozvoj a zhodnocovanie kreatívneho potenciálu. Kreativita je kľúčom k inovatívnym a interdisciplinárnym odpovediam na globálne a lokálne výzvy – či už ekonomické alebo spoločenské.

Kreatívny priemysel označuje tie časti ekonomiky, ktoré vytvárajú ekonomickú hodnotu na základe individuálneho tvorivého vkladu či umeleckého nadania. Ide o sektor postavený na zhodnocovaní duševného vlastníctva, do ktorého možno zaradiť oblasti tvorivej činnosti ako architektúra, dizajn, film, hudba, ale aj tvorba počítačových hier či reklama.

V posledných desaťročiach sa problematikou kreatívneho priemyslu a ekonomiky zaoberajú mnohí výskumníci a ekonómovia v USA i Európe. Kreatívny priemysel sa čoraz viac stáva aj súčasťou dokumentov a politík Európskej únie. Podľa uznesenia Európskeho parlamentu z 12. mája 2011 o uvoľnení potenciálu kultúrneho a kreatívneho priemyslu poskytuje kultúrny a kreatívny priemysel v Európskej únii 5 miliónov pracovných miest a predstavuje 2,6 % jej HDP.

Definičný rámec, používaný Európskou komisiou, je uvedený v štúdii Ekonomika kultúry z roku 2006 (KEA), pričom podľa tejto definície sa celá oblasť delí na kultúrny sektor a kreatívny sektor. Do kultúrneho sektora patria oblasť tradičného umenia (výtvarné a divadelné umenie, kultúrne dedičstvo) a oblasť kultúrneho priemyslu (film, audiovízia, televízne a rozhlasové vysielanie, počítačové hry, hudba, vydavateľská činnosť). Do kreatívneho sektora patria kreatívny priemysel (dizajn, architektúra a reklama) a príbuzné oblasti (napr. vývoj softvéru).

Pojem kreatívny priemysel v sebe významovo zahŕňa viacero oblastí, a zároveň postihuje spoločenskú požiadavku na zmenu vnímania pojmu priemysel, ktorý je dnes chápaný len z pohľadu čistej charakteristiky výroby. V tomto kontexte treba priemysel vnímať ako exploatačný reťazec, ktorý vzniká už vytváraním podmienok pre tvorivú činnosť, následne zahŕňa tvorivú činnosť, výrobu, reprodukciu, prezentáciu, reprezentáciu vrátane exportu, uchovávanie, archiváciu a obnovu.

Slovenčina

Smajlík

Projekt hravým spôsobom vysvetľuje históriu pravdepodobne prvého emotikona ,,smajlíka“ na svete, ktorý vznikol práve v Trenčíne. Čo je to smajlík? Jednoduchý piktogram ktorý niečo hodnotí, najčastejšie kladne alebo záporne. Mládež symbol pozná z prostredia sociálnych sieti. Po pozitívnych skúsenostiach z predchádzajúcich projektov – Digitálne graffiti, Sobí záprah, Digitálne mesto, sme sa rozhodli pokračovať vo vytváraní autorských digitálnych ,,hier“ určených špeciálne pre verejný priestor mesta Trenčín - projektovaných na fasády historických budov.

WIRE

Základnou myšlienkou WIRE 2017 je stimulovať sociálne zodpovedný výskum a inovácie digitalizácie pre regionálny rozvoj a pochopiť jeho spoločenský dosah s využitím synergií medzi rôznymi politikami EÚ na podporu hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti. Inými slovami: pochopiť a stimulovať pozitívny spoločenský a hospodársky vplyv digitálneho výskumu a inovácií na regióny EÚ a jeho obyvateľov a budovať tvorivý, sociálny a dôveryhodný región.

Rec fruit - súťaž pre video makerov

RECfruit 2017 je nový ambiciózny projekt organizovaný content marketingovou agentúrou ContentFruiter. Cieľom súťaže je podporiť začínajúce talenty v oblasti videotvorby a otvoriť im cestu do sveta. Pre účastníkov tak môže byť práve táto súťaž naštartovaním ich kariéry. Ceny pre víťaza a finalistov sú vybrané tak, aby podporovali rozvoj schopností účastníkov súťaže. Na Slovensku je len málo podobných súťaží.

Ľadová plocha ožila

Na ľadovej ploche zimného štadióna v Banskej Bystrici sa odhorala netradičná projekcia - videomapping, ktorá zahájila medzinárodný hokejový súboj hráčov Univerzitnej hokejovej ligy - tímu UMB z Banskej Bystrice a Amerického tímu ACHA D3 (American Collegiate Hockey Association). Veľkoplošnú projekciu v úvode zápasu vytvoril Filip Kmeť (TRAKT) a vytvoril tak nový rozmer otváracej šou. Na Banskobystrickom "zimáku" preto od začiatku kolovala výborná atmosféra, ktorá podporila hráčov tímu Univerzity Mateja Bela, ktorý zvíťazili nad Američanmi 6:1.

Festival detí

Slovensko ako jediná krajina v Strednej Európe nemá pre deti a mladistvých vytvorený žiaden ucelený festival zameraný na umenie. Často ide o živé podujatia, na ktorých môžu byť deti po prvýkrát v blízkom kontakte s umením a dotknúť sa ho inak ako ho poznajú zo školy. V posledných rokoch navyše deti opúšťajú umelecké záľuby a vymieňajú ich za prvoplánovú zábavu cez počítače a internet. Napriek tomu, že umenie sa postupne u detí stáva menej obľúbené, je možné ich ním stále zaujať.

Folklórne graffiti ZSE

Energiou nabité Folklórne graffiti z dielne TRAKTu sa uskutočnili počas dvoch piatkových večerov 24. a 31. marca 2017 v Trenčíne pred STEJDŽom (trenčiansky alternatívny klub). Exteriér Stejdž-u poskytol ideálne zázemnie pre realizáciu folklórnych vizuálnych obrazov, ktoré tvorili diváci počas celého večera - pomocou interaktívneho spreju na historickej fasáde ZUŠ Trenčín. Tento jedinečný netradičný zážitok oživuje stereotyp piatkového večeru.

Sobí záprah

V rámci trenčianskeho vianočného programu Čaro vianoc 2016 pripravil TRAKT interaktívnu projekciu Sobí záprah, ktorá je určená pre deti a mládež, ale baví i dospelých. Ako povedal jeden z tvorcov Mgr. art. Lukáš Matejka, ArtD. (TRAKT): "Už netreba sedieť doma pred obrazovkou počítača, stačí prísť počas vianoc na námestie. Rodičia majú tradične punč a pre deti je tu náš záprah."

Festival svetla a tieňa

Druhý ročník Festivalu svetla a tieňa nadviazal na pozitívne ohlasy divákov prvého ročníka, ktorý vznikol v Banskej Bystrici v roku 2015 - pri príležitosti vyhlásenia za Medzinárodný rok svetla a technológií, založených na svetle. Festival v roku 2016 predstavil najmä architektonické a historické lokálne kontexty z inej perspektívy.

Festival svetla Bratislava

Podujatie Festival svetla, Bratislava 2016 je dialógom pokročilých technológií a vedy v oblasti fotoniky a života vo verejnom priestore, zamerané na obyvateľov mesta i jeho návštevníkov. Ak sa 20.storočie považovalo za zlatý vek fyziky a elektroniky, nastupujúce 21. storočie môžeme právom považovať za nastupujúce storočie fotoniky. Zámerom Festivalu svetla, ktorý sa uskutočnil 22. - 24.

Tvorba vizuálneho portfólia - HALA

Prednáška digitálneho výtvarníka Mgr. art Lukáša Matejku, ArtD. (TRAKT) o potrebe a význame "self" prezentácie portfólia súčasného umelca na internete. Online priestor a sociálne siete dnes tvoria podstatnú časť pre uplatnenie marketingových stratégii. Podobné stratégie môže využívať okrem agentúr a firiem aj obyčajný smrteľník - výtvarník. Ako? Na prednáške, ktorá sa uskutočnila 22. júna 2016 o 17tej v rámci HALA sympózium 2016 v Trenčíne (priestory bývalej Meriny) mali diváci možnosť spoznať aktuálne webové nástroje pre autorskú prezentáciu svojej tvorby.

Stránky

Odoberať RSS - kreatívny priemysel

Back to Top